مهاجرت مهندسان از کشور
مهاجرت مهندسان از کشور جامعه مهندسی در حال مهاجرت از کشور است.. بعد از مهاجرت نخبگان و سرمایه گذاران از کشور، حالا نوبت به مهندسان مشاور رسیده و دستیابی به پیشرفت و آبادانی کشور به کاری دشوارتر تبدیل شده است. مهندسان و پیمانکاران ایرانی افرادی هستند که نه تنها در ساخت و آبادانی کشور خود نقش پررنگی را ایفا کرده اند بلکه قابلیت این را دارند که خدمات قابل توجهی را در خارج کشور ارائه دهند اما متاسفانه عدم توجه دولتمردان به پتانسیل های این بخش باعث شده نا انگیزه برای فعالیت در شرایط سخت کشور هر روز کمتر شود. با این حال اما فعالان بخش خصوصی اعلام می کنند که دولت اگر از نظرات آنها برای سیاستگذاری های خود بهره بگیرد و قوانین مترقی در کشور را به کمک آنها اجرایی کند، می توان کاری کرد که جلوی تصمیمات غلط گرفته شود و بیش از این به بیراهه نرویم. سعید معنوی نایب رییس انجمن صنفی مهندسان مشاور معمار و شهرساز نیز در گفتگویی با «جهان صنعت» می گوید: دارایی ما نیروی انسانی با تجربه و دارای تحصیلات و تخصص است و حفظ این نیروها باعث می شود که کیفیت پروژه های مرتبط با کار ما افزایش پیدا کند. اما به دلیل اینکه تناسبی بین خدمات با میزان حق الزحمه ای که مهندسان دریافت میکنند، برقرار نیست، شاهد خروج برخی نیروهای متخصص از حوزه کسب و کار این حوزه و یا بعضا از کشور هستیم. در حالی که جایگزینی هم برای آنها وجود ندارد. علیرضا فندرسکی عضو شورای مدیریت جامعه مهندسان مشاور ایران هم در گفتگو با «جهان صنعت» می گوید: مشکلی در 5 سال گذشته به وضوح قابل مشاهده بود و در یکی دو سال اخیر حادتر شده، مهاجرت مهندسین و نخبگان این رشته از کشور است .